niedziela, 9 sierpnia 2015

"Ten jeden dzień" Gayle Forman


Zastanawialiście się czasami, co może się zdarzyć w jeden dzień? Jak wiele można zrobić i osiągnąć w ciągu dwudziestu czterech godzin? Tak naprawdę może się zdarzyć wszystko. W końcu życie lubi zaskakiwać i nigdy nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jakie niespodzianki tym razem przyszykował nam los.

Allyson ma osiemnaście lat i jako że skończyła szkołę średnią ze świetnymi wynikami, rodzice postanowili w nagrodę wysłać ją na wakacje po Europie. Pakuje walizkę i razem z przyjaciółką Melanie wyrusza na wycieczkę swojego życia, a przynajmniej tak uważają jej rodzice. Dziewczyna jest innego zdania, zwłaszcza że wakacje wcale nie przedstawiają się tak fajnie jak na początku myślała. W ostatni dzień wycieczki, dziewczyna, razem ze swoją przyjaciółką odłączają się od grupy, by móc obejrzeć niecodzienne uliczne przedstawienie Szekspira, wystawiane przez amatorską grupę teatralną. Tam poznaje przystojnego Holendra, który proponuje jej jednodniowy wyjazd do Paryża. Allyson od zawsze marzyła by zwiedzić to miasto i choć z początku się waha, w końcu daje się namówić na wspólny wypad.  Młoda Amerykanka nie spodziewa się, że ten jeden dzień, będzie początkiem wielkich zmian w jej życiu, niezapomnianej przygody, ale również uczucia, które zakiełkuje w jej sercu.

„Rodzimy się w jeden dzień. Umieramy w jeden dzień. W jeden dzień możemy się zmienić. I w jeden dzień możemy się zakochać. Wszystko może się zdarzyć w ciągu zaledwie jednego dnia.” *str. 136 

„(…) należy być wdzięcznym za to, co się ma, zamiast pragnąć rzeczy, które, jak nam się wydaje, chcemy mieć.” *str. 350

"Ten jeden dzień" Gayle Forman, to moje pierwsze spotkanie z twórczością autorki. Nie muszę chyba mówić, że absolutnie udane. Dawno nie czytałam tak niesamowicie emocjonującej i fantastycznej książki. Wszystko jest tutaj idealnie, zaczynając od fabuły, poprzez kreację bohaterów, na wspaniałym i lekkim języku kończąc. To książka która od samego początku wciąga, nie sposób jej po prostu odłożyć na bok i przestać czytać. Uzależnia jak narkotyk i sprawia, że jeszcze długo po przeczytaniu, ciężko poukładać myśli. Niby banalna historia, ale zapewniam was, że książka kryje znacznie więcej. Gayle Forman mnie zahipnotyzowała i oczarowała w każdym calu, a książka "Ten jeden dzień" skradła moje serce i duszę.

Historia Allyson i Willema, jest wręcz nierealna, ale dzięki temu również zaskakująca i poruszająca. Dziewczyna, pod wpływem chwili, decyduje się na spontaniczny wypad do Paryża, z dopiero co poznanym mężczyzną. Nic o nim nie wie, ale propozycja, którą składa jej Willem jest niesamowicie kusząca. Ciekawość i chęć przygody, biorę górę nad zdrowym rozsądkiem i tak, osiemnastolatka wsiada do pociągu i wyrusza w nieznane. Nie wie co ją czeka na miejscu i jak potoczy się ten jeden dzień w Paryżu, ale ma nadzieję, że przeżyje tam niezapomniane chwile. Zwłaszcza że przystojny Holender od samego początku rozpala jej zmysły. Wyjazd do miasta marzeń, zagwarantuje jej przygodę życia, ale również chwile pełne namiętności i ryzyka. To co ją spotka, całkowicie przekroczy jej oczekiwania, a jeden dzień u boku Holendra, całkowicie odmieni jej życie i ją samą.

Gayle Forman pisze niesamowicie hipnotyzująco i delikatnie. Z prostej historii, potrafiła stworzyć niebanalną i niezapomnianą opowieść, która zachwyca i porusza serce. Lekki styl i prostota ujmują i sprawiają że książkę czyta się wyjątkowo szybko i przyjemnie. Fabuła jest dopracowana, a bohaterowie po prostu fantastyczni. Allyson, to dziewczyna rozważna i spokojna, prowadzi poukładane życie i raczej stroni od szaleństw. Jako jedynaczka, robi wszystko by spełnić oczekiwania swoich rodziców, całkowicie zapominając o swoich marzeniach i pragnieniach. Gdy poznaje Willema, coś w niej pęka, a chęć przygody i zmian, sprawiają że decyduje się na wyjazd. Nie myśli o konsekwencjach, bo jedyne co się liczy, to tu i teraz. Na zamartwianie się przyjdzie czas później.

„(…) świat dzieli się na dwie kategorie ludzi: tych, którzy robią różne rzeczy, i tych, co tylko patrzą. Ludzi, którym przydarzają się różne przygody, i nas, pozostałych, którzy po prostu brną przez życie.” *str. 47

„Bywa, że zdajemy sobie sprawę z istnienia jakiejś rzeczy, dopiero kiedy jej zabraknie – dzięki pustej przestrzeni, jaką po sobie pozostawia.” *str. 283

Willem, to wolny duch, żądny przygód i ryzyka. Mężczyzna spontaniczny i szalony, pełny tajemnic i niewiadomych. Od samego początku intryguje i przyciąga Allyson, a chęć zrobienia czegoś niezaplanowanego i całkowicie odbiegającego od norm, fascynuje ją i wywołuje dreszcz emocji. Oboje dają się ponieść i wyruszają w nieznane. Niestety przygoda, która ich czeka, po upłynięciu dwudziestu czterech godzinach, zostanie brutalnie przerwana, a konsekwencje niestety, nie będą już tak przyjemne. Na wspomnienie zasługuje również zakończenie książki, które jest wręcz idealne. Jest w pewien sposób zwieńczeniem historii i początkiem kolejnej, mam nadzieję, że równie emocjonującej.

"Ten jeden dzień" to piękna opowieść o rozkwitającym uczuciu, o mocy pierwszej miłości i ludzkich pragnieniach. To piętno, które nas naznacza i pozostaje z nami do końca, nawet jeśli bardzo pragniemy o tym zapomnieć. Tkwi głęboko w duszy i myślach, a wspomnienie przeżytej miłości, drąży dziurę w sercu. Gayle Forman opowiada również o bólu i stracie, o walce z własnymi słabościami i ograniczeniami, o tym, aby nigdy się nie poddawać i dążyć do realizowania swoich celów i pragnień. To niezapomniana i niezwykle fascynująca opowieść o sztuce, o Szekspirze i teatrze. Nietuzinkowa, emocjonująca, zaskakująca, zmysłowa i niezwykle magiczna, dająca nadzieję i pobudzająca wyobraźnię. "Ten jeden dzień" to książka która was oczaruje, zawładnie wami i nie pozwoli o sobie zapomnieć. Z całego serca polecam!

Autor: Gayle Forman
Tytuł: Ten jeden dzień
Tytuł oryginału: Just one day
Cykl: Ten jeden dzień (tom 1)
Data wydania: 01 lipca 2015
Liczba stron: 384
Gatunek: literatura piękna, young/new adult
MOJA OCENA: 10/10

*Książka bierze udział w wyzwaniach: 52 książki, Czytam Opasłe Tomiska, Okładkowe Love


Za możliwość przeczytania książki dziękuję
Wydawnictwu Nasza Księgarnia

27 komentarzy :

  1. Chyba bardziej niż na książkę skusiłabym się na tę słodką przekąskę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mnie tak Gayle Forman oczarowała książką "Zostań, jeśli kochasz" :) Ale ta powieść kusi mnie chyba jeszcze bardziej, ten Shakespeare, te podróże... Muszę, koniecznie muszę ją zdobyć!

    OdpowiedzUsuń
  3. Książka musi być naprawdę dobra ;) Masz bardzo fajny styl pisania, lekki i zrozumiały. Pozdrawiam

    http://pocomiwiecejx3.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Tak zachęcasz, tak pięknie o tym piszesz, że chyba nie mogę się nie skusić na tą książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Niedawno czytałam i jestem zachwycona :)

    OdpowiedzUsuń
  6. A ja nie wiem... Niezbyt dobrze wspominam "Zostań, jeśli..." pomimo tego, że wszyscy się nad nią zachwycają. Obawiam się, ze podobnie odebrałabym tę książkę. Jeśli siegnę, to na pewno nie prędko ;)

    http://przy-goracej-herbacie.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam problem z tą autorką. Jej pierwsza książka powaliła mnie na kolana, druga rozczarowała a trzecią dostałam w prezencie... Nie wiem czy czytać :P

    OdpowiedzUsuń
  8. Jeju to chyba jednak muszę przeczytać ☺ blogosfera to zło ☺☺☺

    OdpowiedzUsuń
  9. Co za piękne zdjęcie! :)
    Natomiast jeśli chodzi o książkę to widzę, że nie tylko mi przypadła do gustu. Masz rację - sama sytuacja jest mało realna, ale to nieważne. Grunt, że ta historia jest świetna i niezwykle emocjonalna.
    Pozdrawiam
    A. :)

    http://chaosmysli.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Piękne babeczki <3 Aż mnie ochota wzięła na słodkości! :> Powieść już jest na mojej półce, ale jeszcze się za nią nie zabrałam, Twoja recenzja sprawiła, że szybciej po nią sięgnę niż planowałam, ciekawe czy i na mnie zrobi tak dobre wrażenie?

    LeonZabookowiec.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Zdjęcie genialne, zrobiłaś mi smak :D Właśnie jestem w trakcie czytania tej książki i póki co hmm jakoś mnie nie wciągnęła za bardzo ale widzę w niej potencjał. Mam nadzieję, że porwie mnie do reszty, tak jak Ciebie. Wiele ciekawych, mądrych i naprawdę głębokiej analizy różnych rzeczy np. to z oddychaniem :D [aż sama zaczęłam się nad tym zastanawiać!] Przepiękna recenzja, widać, że piszesz od serca. W końcu najlepiej piszę się o tych książkach, które skradają nam serca, prawda? Ściskam i życzę zaczytanego wieczoru! :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Czytałam tej autorki "Zostań, jeśli kochasz" i "Wróć, jeśli pamiętasz", ale tak średnio mi się podobały. Chyba po prostu nie moje klimaty.

    OdpowiedzUsuń
  13. No książka naprawdę wydaje się być świetna. Niby młodzieżowa bo dziewczyna 18 lat ale ogół brzmi trochę jak dla romans dla dorosłych. Jestem ogromnie ciekawa tej miłości :) Jeśli ją znajdę chętnie sięgnę.
    Pozdrawiam ciepło ♥
    http://kochamczytack.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Czy musisz kusić tak apetycznymi babeczkami, kiedy ja próbuje powstrzymać się od słodyczy :))
    Co do samej książki. Nie myślałam, że jest aż tak fenomenalna. W takim razie muszę koniecznie ją poznać.

    OdpowiedzUsuń
  15. Czytałam i także mi się spodobała :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie znam ani książki, ani autorki, ale coś mi świta, że kilka osób już polecało ten tytuł. Ty również chwalisz, więc chyba nie będę mogła się oprzeć, mimo że pewnie nie będę mogła utożsamić się z bohaterką, bo nie jest tak szalona, żeby rzucać wszystko i ruszać w nieznane z obcym człowiekiem :P

    OdpowiedzUsuń
  17. WSTYD, bo nie znam kompletnie twórczości tej autorki. Koniecznie muszę to nadrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Chyba jednak przekonam się do tej książki. Co prawda nie mam nic do pani Forman, bo poprzednie jej książki polubiłam, ale ''Ten jeden dzień'' zdecydowałam się sobie odpuścić. Teraz moje postanowienie zaczyna chwiać się w posadach ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo wysoka ocena-chętnie przeczytam:)

    OdpowiedzUsuń
  20. Okładka mnie oczarowała ! I fabuła również. Konieczniemuszę tę książkę przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Poluję na tę książkę już od jakiegoś czasu, ale jeszcze nie miałam okazji przeczytać, a Twoja recenzja tylko utwierdziła mnie w przekonaniu, że muszę ją przeczytać;)

    www.ksiazkoholiczka94.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  22. Rzadko czytam ten rodzaj powieści, ale trudno się nie skusić po takiej recenzji :) Jestem ciekawa Szekspira przewijającego się gdzieś w tle i Paryża, więc gdy uporać się z moim stosiskiem, to rozglądnę się za tą książką :)
    Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  23. Mam na swojej liście do przeczytania :)) Mam nadzieję, że już niedługo po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Jestem bardzo ciekawa tej książki :)
    http://soelliee.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  25. Na pewno przeczytam :D
    www.biblioteczkapati.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Fajnie że jesteś! Dziękuję za każdy pozostawiony ślad :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka