środa, 4 maja 2016

"Zawsze stanę przy tobie" Gayle Forman


Życie ma to do siebie, że lubi zaskakiwać. Nigdy nie możemy być pewni co w danym momencie przyszykował dla nas los. Czasami może to być coś bardzo przykrego i bolesnego. Jednak prawda jest taka, że nigdy nie należy się poddawać. Trzeba iść do przodu i walczyć o swoje racje.

Brit nie należy do grzecznych dziewczynek i wyraźnie wyróżnia się z tłumu. Ma naturę buntownika i niestety często pakuje się w kłopoty. Jednak ma też swoją pasję, mianowicie granie w kapeli rockowej. Po odejściu matki ciężko jej się pozbierać. Dodatkowo jej ojciec znalazł sobie inną kobietę, której dziewczyna nienawidzi z całego serca. Nie może również pojąć, dlaczego ojciec i macocha oddają ją do Red Rock, ośrodka terapeutycznego, gdzie ponoć leczy się zbuntowane nastolatki. Na początku Brit jest jeszcze bardziej sfrustrowana i załamana. Do tego metody które stosuje się w ośrodk, nie wiele mają wspólnego z profesjonalną terapią. Jak przetrwać w takim miejscu? Na szczęście Brit poznaje cztery wyjątkowa dziewczyny – V, Babe, Marthę i Cassie. Razem starają się zachować zdrowy rozsądek, by życie w Red Rock nie zmieniło się w ostateczny koszmar.

Książki Gayle Forman właściwie mogę brać w ciemno. Przeczytałam już kilka jej powieści i mówiąc szczerze, ani razu się nie zawiodłam. Z niecierpliwością wypatrywałam kontynuacji serii „Jeśli zostanę”, zwłaszcza, że historia Mii i Adama bardzo mnie oczarowała. Zdaję sobie jednak sprawę, że nie wszyscy będą podzielali mój entuzjazm. Autorka zyskała całkiem pokaźną liczbę zwolenników swojej twórczości, ale są też i tacy którzy nie specjalnie przepadają za piórem Gayle Forman. „Zawsze stanę przy tobie” pomimo tego iż jest kontynuacją, stanowi zupełnie odrębną opowieść. Główną bohaterką jest Brit, dość niepokorna i zbuntowana nastolatka z różowymi włosami. Myślę, że historię Mii i Adama możemy uznać za zamkniętą. Czas zatem poznać nowych bohaterów i ich losy, które też okażą się niesamowicie skomplikowane i pokręcone.

Najnowsza książka Gayle Forman to opowieść Brit. Autorka wciela się w postać głównej bohaterki, pozwalając nam bliżej poznać ją samą i jej spojrzenie na świat. To bardzo wyrazista i barwna postać. Bo choć jest dość wojownicza i krnąbrna, to jednak można zauważyć, że skrywa też swoją drugą naturę – wrażliwą i uczuciową. Dziewczynie ciężko pozbierać się po odejściu matki. Wyraźnie widać, że znacząco wpłynęło to na jej dalsze życie i na kształtowanie jej osobowości i charakteru. Ucieczka w świat muzyki okazała się najlepszym wyjściem z sytuacji. Niestety ojciec i macocha nie podzielają jej pasji. Uważają, że dziewczyna stacza się coraz bardziej, a granie w kapeli rockowej nie jest odpowiednim zajęciem dla nastolatki. Gdy Brit trafia do Red Rock nie może pojąć dlaczego ojciec zachował się w tak podły sposób. Odciął ją od wszystkiego, a przede wszystkim od kapeli i Jeda, który zajmował dość ważne miejsce w sercu dziewczyny. Pobyt w ośrodku będzie dla niej okazją aby wszystko dokładnie przemyśleć. Jak się również okaże, będzie to początek nowej niesamowitej przyjaźni i wielu zmian w życiu każdej z dziewczyn.

„Zawsze stanę przy tobie” to książka opowiadająca o przyjaźni, ale również o pasji, buntowaniu się, dorastaniu i odkrywaniu swojego prawdziwego ja. W całej historii pojawia się również wątek miłosny, ale jest on tak subtelny i delikatny, że nie przytłacza, a wręcz przeciwnie – ubarwia ją i w genialny sposób dopełnia całości. Ważną kwestią jest tutaj relacja między nastolatkami a rodzicami, którzy nie potrafią zrozumieć swoich dzieci. Wysyłając je do Red Rock tak naprawdę robią im więcej krzywdy niż pożytku. Nie zdają sobie sprawy co tak naprawdę dzieje się za murami ośrodka. Ale wysyłając tam swoje dzieci, w pewien sposób pozbywają się problemu i uparcie wierzą, że wrócą odmienione. Co nijak się ma do rzeczywistości, zwłaszcza, że w Red Rock dzieją się naprawdę dziwne rzeczy, a personel nie posiada dostatecznych kwalifikacji by prowadzić jakąkolwiek terapię. Autorka w swojej książce mówi również o problemach z którymi borykają się nastolatki. Radzenie sobie z nimi często jest dla nich okropnie trudne i problematyczne. Mowa tu przede wszystkim o skomplikowanych relacjach rodzinnych, bolesnej przeszłości która pozostawia ślady na psychice, o otyłości, a nawet o odmiennej orientacji seksualnej. Każda z bohaterek ma inne zmartwienia, jednak dzięki wzajemnemu wsparciu inaczej spojrzą na pewne sprawy i zaakceptują swoje wady.

„Zawsze stanę przy tobie” to przejmująca i niesamowicie wciągająca lektura przepełniona prawdziwymi emocjami i wartościami. Gayle Forman ma niebywały talent do tworzenia historii które głęboko trafiają do serca i zachwycają. Porusza wiele trudnych tematów o których jednak powinno się rozmawiać. Jej najnowsza książka tylko to potwierdza. Polecam i zachęcam do lektury nie tylko ludzi młodych. Każdy znajdzie tutaj coś dla siebie.

Autor: Gayle Forman
Tytuł: Zawsze stanę przy tobie
Tytuł oryginału: Sisters in Sanity
Cykl: Jeśli zostanę (tom 3)
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Data wydania: 13 kwietnia 2016
Liczba stron: 272
Gatunek: literatura młodzieżowa
MOJA OCENA: 7/10


Książkę do recenzji przekazało Wydawnictwo Nasza Księgarnia, za co bardzo dziękuję


21 komentarzy :

  1. Taaaaak! Dzisiaj złapałam ją w bibliotece <3 Ale się cieszę i nie mogę się doczekać aż skończę Serce ze szkła i zabiorę się za recenzowaną przez Ciebie powieść. ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciężko mi się do Forman przekonać - nadajemy chyba na kompletnie różnych falach :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie przepadam za twórczością tej pani,więc raczej nie przeczytam tej książki.Chyba,że trafi się jakaś okazja. :)
    Pozdrawiam cieplutko!
    http://olalive-blog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. przeczytałam dwie ksiażki Forman, kocham je po prostu. Ta pozycja czeka już na mojej półce i jak skończę "Tą dziewczynę" to zabieram się za "Zawsze stane przy Tobie" :)
    pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Gale Forman mnie prześladuje :P Już od tak długiego czasu mam zamiar zabrać się za jej książki, a nic mi z tego nie wychodzi :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Kusi mnie ta książka, ale na razie czekają na mnie pilniejsze lektury.

    OdpowiedzUsuń
  7. "Zostań, jeśli kochasz" i drugi tom jakoś mnie specjalnie nie urzekły, więc za twórczość Forman już podziękuję ;)

    Bookeaterreality

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo lubię twórczość tej autorki, a ta książka ciekawi mnie już od jakiegoś czasu. Mam nadzieję, że mnie również się spodoba. c:

    OdpowiedzUsuń
  9. Ogólnie do prozy tej autorki jakoś mnie nie ciągnie, ale ta konkretna pozycja mnie interesuje i chciałabym ją kiedyś przeczytać :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Oj nie nie nie... ja bym się tylko i wyłącznie zawiodła :/

    OdpowiedzUsuń
  11. Do tej pory słyszałam dużo dobrego o twórczości Forman, ale jakoś nam nie po drodze. Muszę mieć konkretny nastrój na taką literaturę i gdy mnie znowu najdzie, to mam nadzieję, że sięgnę po coś autorstwa Gayle. Pozdrawiam! :)

    www.majuskula.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Aktualnie czytam inną powieść tej autorki ("Wróć jeśli pamiętasz") i muszę przyznać, że to jak pisze bardzo mi się podoba więc po tę pozycję zapewne również sięgnę. Tylko jeszcze nie wiem kiedy znajdę na nią czas :)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie~ Nataliaaa
    http://happy1forever.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  13. Czytałam dwie poprzednie. Pierwsza była dla mnie rewelacyjna. Druga słabsza. Ciekawa jednak jestem bardzo trzeciej :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Jak na razie czytałam tylko jedną książkę tej autorki, i raczej nie sięgnę po tą serię.
    Pozdrawiam ~ Bacha
    dostatniejstrony.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. Do tej pory miałam już okazję przeczytać trzy książki tej autorki i mam co do niej nieco mieszane uczucia. Pierwsze dwie pozycje - "Zostań, jeśli kochasz" i "Wróć, jeśli pamiętasz" kompletnie mnie rozczarowały. Zastanawiałam się, co jest takiego w książkach Forman, że ludzie tak chętnie po nie sięgają. Jednak dałam autorce ostatnią szansę i przeczytałam "Ten jeden dzień', który bardzo pozytywnie mnie zaskoczył. Teraz planuję lekturę "Ten jeden rok", a może potem skuszę się na coś jeszcze od tej pisarki? Kto wie :)

    Pozdrawiam
    Przygody mola książkowego

    OdpowiedzUsuń
  16. Gayle Forman mnie tak do siebie zraziła, że mimo kolejnych, ciekawie zapowiadających się powieści nie mogę się przekonać do zmiany zdania co do jej twórczości...

    OdpowiedzUsuń
  17. Twórczość Gayle Forman jeszcze mnie nie zawiodła, a na "Zawsze stanę przy tobie" mam naprawdę ogromną ochotę!

    OdpowiedzUsuń
  18. Na razie robię sobie (dłuższą) przerwę od twórczości tej autorki :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Rock to jest to, co bardo lubię! Chętnie więc sięgnę po książkę.

    OdpowiedzUsuń
  20. Moim zdaniem ''Zawsze stanę przy tobie'' jest lepsza od ''Zostań, jeśli kochasz'' i ''Wróć, jeśli pamiętasz''. Bardzo mi się podobała. Jeśli chodzi o recenzję, również przyjemnie mi się ją czytało :) Pozdrawiam i zapraszam do siebie: Malinanaobcasach.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  21. Przed chwilą skończyłam czytac, jak dla mnie szału nie robi ale słaba tez nie jest. Jest to przynajmniej ksiazka ktora nie opowiada w 99% o milosci, co jest w prawie kazdej mlodziezowej ksiazce. Opowiada ona o przyjaźni, problemach mlodziezy, ignorowanie tych mlodziezy przez doroslych oraz o tym "ośrodku dla trudnej mlodziezy".Mimo wszystko polecam ją, jest to -według mnie- dobra ksiazka na wieczory, moja ocena 6,5/10.

    OdpowiedzUsuń

Fajnie że jesteś! Dziękuję za każdy pozostawiony ślad :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka